Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

REFLEKSI MINGGU KE-13

Assalamualaikum w.b.t buat Dr. Norsofiah dan rakan-rakan yang dikasihi 💞

Pada hari Isnin yang lalu saya dan rakan perlu menghantar latihan yang diberikan oleh Dr. Norsofiah dimana beliau meminta kami untuk membina Representasi Fonologi bagi perkataan sesuka, jejari, dan lelaki. Dengan adanya representasi fonologi itu, kita dapat ketahui bagaimana suatu kata ganda separa itu boleh terbentuk. Terdapat 5 langkah yang perlu dilakukan iaitu :

1) Representasi Dalaman
2) Pemindahan Melalui Projeksi Dari Kiri Ke Kanan
3) Linearisasi
4) Pelemahan Vokal
5) Representasi Permukaan





Semasa tutorial berlangsung, kami perlu mempelajari tentang Penggandaan. Saya telah pun membuat nota ringkas berkaitannya. Semasa di kelas, Dr. meminta kami untuk membuat Lukisan Bergambar yang menerangkan tentang makna penggandaan iaitu yang mendukung makna jamak, makna menyaling, makna seakan-akan, makna sifar dan sebagainya. Kami dibentuk di dalam satu kumpulan dan berbincang bersama untuk menghasilkan lukisan yang terbaik bagi kefahaman rakan-rakan yang lain. Setelah itu, kami perlu membentangkan tentang hasil lukisan di hadapan dan memberi penjelasan kepada rakan-rakan. Sejujurnya, ia meningkatkan lagi tahap kefahaman saya dan ia merupakan suatu cara yang mudah untuk mengingat.

Semasa kuliah pada hari Selasa pula, Dr. Norsofiah memberikan penerangan secara menyeluruh tentang Penggandaan Separa. Ia juga turut melibatkan tentang proses Morfologi yang akan menghasilkan Kata Dasar. Disini, Dr. Norsofiah menekankan tentang adanya Penyisipan Schwa dan Pemanjangan Vokal yang menyebabkan terhasilkan perkataan "sesuka" dan bukan "susuka". Kami mendengar dengan penuh teliti supaya tidak ketinggalan maklumat. 

Semasa kuliah pada hari Khamis pula, kami perlu membuat ulangkaji kerana Dr. Norsofiah ingin membuat Kuiz berkaitan Penggandaan. Kuiz tersebut perlu diisi dengan jawapan makna kepada suatu penggandaan. Misalnya "pagi-pagi" yang membawa makna keadaan atau sifat. Hanya terdapat 8 soalan sahaja mengenai penggandaan tersebut dan saya hanya berjaya menjawab 4 soalan dengan tepat. Hal ini demikian kerana berlaku kesalahfahaman cara untuk menjawab dimana saya beranggapan bahawa Dr. Norsofiah mahukan jawapan yang memberi makna kepada penggandaan tersebut. Oleh itu, jawapan saya tidak begitu tepat. 

Setelah itu, kami juga diminta untuk membuat Representasi Fonologi tentang perkataan "a aan". Saya juga tidak pasti makna kepada perkataan tersebut kerana Dr. hanya mahu kami mengenalpasti dan melihat bahawa perkataan tersebut tidak boleh digandakan dan berlaku kecelaruan semasa pemindahan projeksi dari kiri ke kanan. Saya mencuba untuk melakukannya sendiri tetapi tidak berjaya dan merujuk kepada pencarian di internet. Setelah itu, latihan tersebut perlu dihantar dan Dr. melakukan perbincangan bersama. Selesai perbincangan dilakukan, baru lah saya ketahui bagaimana berlakunya proses kecelaruan tersebut yang mengakibatkan representasi permukaan tidak berlaku.

Secara keseluruhan, saya berharap bahawa dengan adanya bantuan daripada Dr. Norsofiah dan rakan-rakan akan dapat meningkatkan lagi tahap kefahaman saya semasa di dalam kelas.

Sekian, Terima Kasih 💘

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan