Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

REFLEKSI MINGGU KE-4

Assalamualaikum w.b.t kepada Dr. Norsofiah dan rakan-rakan yang saya sayangi 👄

Sepanjang minggu ini, banyak perkara yang telah saya pelajari di dalam kelas HMT 223 MORFOLOGI BAHASA MELAYU dimana Dr. Norsofiah bukan sahaja seorang tenaga pengajar malahan juga seorang penasihat yang baik. Dr. Norsofiah amat mementingkan adab ketika di dalam kelas dan juga kepentingan di dalam menuntut ilmu. Cara pengajaran Dr. juga berbeza dengan pensyarah yang lain. Sebelum ke kelas, Dr. akan memberikan kami nota atau latihan awal untuk memastikan pelajar berada dalam keadaan yang bersedia untuk belajar. Oleh itu, pengjaran pada minggu ini adalah bertajuk MORFEM.



Moorfem merupakan unit terkecil yang mempunyai makna tertentu serta menjalankan fungsi nahuan. Morfem juga dapat dibahagikan kepada beberapa morfem yang lain seperti morfem akar, morfem bebas, morfem infleksi, morfem imbuhan dan lain-lain. Perkara berikut telah diuji menerusi aplikasi yang dinamakan Edpuzzle. Kuiz tersebut disertai dengan video yang menerangkan tentang pengenalan kepada morfem. Saya melihat terlebih dahulu video yang dipaparkan dan seterusnya membuat pencarian kepada jawapan tersebut dengan menggunakan medium internet dan buku Tatabahasa Dewan yang saya miliki semasa di Tingkatan 6. Edpuzzle merupakan medium pembelajaran yang belum pernah saya ketahui dan ternyata ianya amat berkesan di dalam pembelajarn. Selesai sahaja menjawab soalan dan menghantar jawapan, jawapan yang sebenar akan dipaparkan. Semasa kuliah pula, Dr. Norsofiah memberikan kuliah yang berkaitan dengan latihan yang telah dijawab kelmarin. Saya semakin memahami pengajaran yang ingin disampaikan.




Keesokan harinya kami juga telah diberikan latihan di dalam bentuk "Words" dan ianya perlu diselesaikan dan dihantar sebelum kuliah bermula pada keesokan harinya. Dr. Norsofiah meminta latihan tersebut dibuat secara berpasangan. Antara perisiannya ialah kami perlu menentukan sesuatu perkataan yang diberikan sama ada ia adalah kata akar, kata dasar, golongan kata dan pelbagai lagi. Soalan yang diberi agak menguji pengetahuan kami dan saya juga tidak pasti sama ada ianya betul atau tidak. Jadi, kami menghantarnya pada keesokan hari.




Semasa di dalam kuliah, Dr. Norsofiah sekali lagi memberikan penerangan secara ringkas berkaitan perkara yang akan dipelajari di dalam Morfologi. Definisi daripada beberapa orang pengkaji juga turut dinyatakan iaitu Bloomfield, Lyons, dan Asmah Hj Omar. Perkembangan bidang Morfologi ini juga bermula sebelum Masihi lagi ketika di India dan terdapat beberapa aliran yang membuktikan bahawa Morfologi sudah wujud pada zaman itu. Kami juga mengetahui konsep-konsep utama yang perlu dipelajari di dalam bidang Morfologi. Sebelum berakhirnya kuliah, Dr. Norsofiah mengadakan kuiz dengan menggunakan aplikasi Kahoot dan ianya menambahkan lagi pengetahuan kami disamping ianya menjadi pembelajaran yang menyeronokkan.




Akhir sekali, semasa tutorial Dr. Norsofiah telah memberikan tugasan yang baharu dimana kami perlu menyediakan Eportfolio dengan menggunakan "Google Sites". Pembelajaran abad ke-21 ini menjadikan Dr. Norsofiah ingin melahirkan para pendidik yang cakna dengan teknologi masa kini dan menjadikan medium internet sebagai tempat untuk kami menonjolkan bakat serta menunjukkan kelebihan yang kami miliki. Pelbagai faedah dan kebaikannya jika kita semua mampu untuk menghasilkan Eportfolio yang berinformasi. Oleh itu, pastinya kami perlu menghasilkan Eportfolio tersebut mengikut kreativiti secara individu. Secara keseluruhan, saya berasa seronok sepanjang berada di dalam kelas dan berharap dapat menumpukan perhatian yang lebih lagi semasa di dalam kelas mahupun di dalam tutorial.



Sekian, terima kasih 💕


Hasil carian imej untuk gif kids claps

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan